Η δυσγραφία σηματοδοτεί μία δυσκολία στην αυτόματη ανάκληση στη μνήμη και στον έλεγχο των συνεχόμενων μυϊκών κινήσεων που χρειάζονται για να γράψει κανείς γράμματα ή αριθμούς. Η δυσκολία, σε ένα παιδί, εμφανίζεται με διαφορετικούς τρόπους. Σε ένα γραπτό, λοιπόν, μπορεί να δούμε μεγάλα γράμματα, δυσκολία ακολουθίας των γραμμών του τετραδίου, αντιστροφές γραμμάτων, φτωχό επίπεδο ζωγραφικής, δυσκολία συντονισμού κινήσεων-αδεξιότητα, κακή στάση σώματος κατά τη γραφή, κακή ποιότητα γραμμάτων, γράμματα που είναι αδύνατον να γίνουν κατανοητά.
Πώς, όμως, βιώνει το παιδί αυτή του τη δυσκολία; Μπορούμε ως γονείς κι εκπαιδευτικοί να τα κατανοήσουμε; Η απάντηση είναι ΝΑΙ και θα εξηγηθούν οι τρόποι παρέμβασης. Η γραφή με το χέρι είναι μία πολύπλοκη και σύνθετη δραστηριότητα που απαιτεί δεξιότητες όπως οπτική, ακουστική και οπτικο-κινητική αντίληψη, λεπτό οπτικο-κινητικό συντονισμό, προσανατολισμό, ανάκληση από τη μνήμη της φόρμας γραμμάτων και των απαραίτητων κινήσεων, φωνολογική και μορφηματική επίγνωση, κατάλληλο κράτημα του μολυβιού, κατάλληλη θέση του σώματος και του τετραδίου και τέλος αυτοαξιολόγηση. Συνεπώς, η εκμάθηση του γραπτού λόγου είναι δυσκολότερη από την κατάκτηση του προφορικού λόγου και γι΄αυτό τα παιδιά φαίνονται να ταλαιπωρούνται τόσο πολύ! Τους ζητάμε πολλά!
Ως γονείς κι εκπαιδευτικοί, στο γραπτό ενός παιδιού θα παρατηρήσουμε τα παρακάτω ή κάποια από τα παρακάτω:
- σφίξιμο των δακτύλων κατά το γράψιμο / ενίοτε και πόνος ή κάλοι στα δάχτυλα
- υπερβολικά σβησίματα
- ανάμειξη κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων
- αστάθεια στο σχήμα και στην κλίση των γραμμάτων
- ακανόνιστα μεγέθη και σχήματα γραμμάτων
- κακή χρήση των γραμμών, περιθωρίων και γενικά της σελίδας
- αργοπορία κατά την αντιγραφή
- απροσεξία στις λεπτομέρειες κατά το γράψιμο
Πέρα από την παρέμβαση από τους ειδικούς, οι γονείς θα πρέπει να διασφαλίσουν στο σπίτι ότι το γραφείο και η καρέκλα έχουν το κατάλληλο ύψος ώστε οι ώμοι να ακουμπούν χαλαρά πάνω στο τραπέζι, υπάρχει αρκετός χώρος για να κινείται το χέρι που γράφει, χαρτί με γραμμές για να μάθει να κρατά διαστήματα και κατάλληλο μολύβι, ανάλογο με τη σύλληψη που χρησιμοποιεί το παιδί. Εάν το παιδί έχει χαλαρή σύλληψη μολυβιού, μπορείτε να αγοράσετε δακτυλίδια από μαλακό υλικό που στερεώνονται γύρω από το μολύβι και ενισχύουν τη σταθερότητα της σύλληψης. Δώστε περισσότερο χρόνο για τις γραπτές δραστηριότητες αλλά και ανταμοιβή για κάθε επίτευγμα του παιδιού σας. Εάν ο χρόνος στο σπίτι το επιτρέπει ή τα Σαββατοκύριακα, μία δραστηριότητα για την ενίσχυση της δύναμης και του ελέγχου της σύλληψης του μολυβιού είναι το παιδί να φτιάχνει κολιέ με χάντρες καθώς και κολλάζ με μικρά κομμάτια χαρτιού, να παίζει με πλαστελίνες, να κόβει σχήματα στο χαρτί με το ψαλίδι, ή να γράφει με το δάχτυλο σε βρεγμένη άμμο.
Κατανοείστε τον τρόπο που γράφει όπως και τις διακυμάνσεις που παρουσιάζει. Στηρίξτε και πιστέψτε ότι μόνο με ορθά βήματα το παιδί θα μπορέσει να κατακτά σταθερά τις δικές του μοναδικές κορυφές!