Πολλές φορές, συναντούμε γονείς που αρνούνται να μας ενημερώσουν ότι τα παιδιά τους αντιμετωπίζουν κάποια μαθησιακή δυσκολία. Λίγο η άρνηση, λίγο η έλλειψη ενημέρωσης, λίγο ο στιγματισμός, λίγο η έλλειψη προγραμμάτων παρέμβασης στην ξένη γλώσσα και πολλά ακόμη τους κάνει διστακτικούς σε μία παραδοχή. Για ένα έμπειρο μάτι, είναι κάτι που εύκολα θα βγει στην επιφάνεια αλλά και κάτι που θα δυσκολέψει την εκπαιδευτική διαδικασία, εάν δεν υπάρχει η απαραίτητη αποδοχή αλλά και γνώση από πλευράς των ξενόγλωσσων εκπαιδευτικών. Η γνώση έγκειται στην περιγραφή των δυσκολιών από πλευράς των γονέων αλλά και των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και στην ορθή ανάγνωση μιας γνωμάτευσης που θα φτάσει στα χέρια μας.

Ως ειδική παιδαγωγός και καθηγήτρια Αγγλικών, παραθέτω μια λίστα για όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα μας οδηγήσουν στην ανάγκη παραπομπής σε επίσημη αξιολόγηση αλλά και παρέμβαση ΚΑΙ στην ξένη γλώσσα.

  1. Το παιδί που έχει ήδη διδαχτεί την γλώσσα, δυσκολεύεται να γράψει και να διαβάσει ακόμη και στις πιο απλές C-V-C λέξεις. Εάν μπορεί να διαβάσει, συνήθως διαβάζει πολύ αργά.
  2. Δυσκολεύεται να ανακαλέσει όσα έχει διδαχτεί ή ανακαλεί ένα πολύ μικρό ποσοστό γνώσεων.
  3. Δυσκολεύεται στο να διατηρήσει την προσοχή του αλλά και να συντονιστεί με την υπόλοιπη τάξη.
  4. Έχει δυσκολία στην οργάνωση της τσάντας του, των σημειώσεων του και γενικότερα των γνώσεων του.
  5. Μοιάζει παρορμητικό κι απαντά χωρίς καν να σκεφτεί.
  6. Μοιάζει να είναι «χαμένο» και συχνά δείχνει να ονειροπολεί.
  7. Κάνει αντικαταστάσεις γραμμάτων ή και ολόκληρων λέξεων όταν διαβάζει.
  8. Το γραπτό του είναι γενικά δυσανάγνωστο.
  9. Καθυστερεί να κατακτήσει τον προφορικό λόγο αλλά και τον γραπτό λόγο.
  10. Κάνει πολλά- και ίσως αδικαιολόγητα- γραμματικά λάθη.
  11. Δείχνει να είναι πολύ διστακτικό και έχει χαμηλή αυτοεικόνα, αυτοπεποίθηση αλλά κι αυτοέλεγχο.
  12. Παραιτείται πολύ εύκολα.
  13. Μπορεί με τις εμφανείς δυσκολίες να υπάρχουν και μη λεκτικές μαθησιακές δυσκολίες όπως η αδεξιότητα της κίνησης, οι προβληματικές κοινωνικές σχέσεις ή οι φτωχές οπτικο-χωρικές δεξιότητες. Επίσης, υπάρχει ενδεχομένως να υπάρχει δυσκολία στην ερμηνεία των μη λεκτικών στοιχείων όπως οι εκφράσεις του προσώπου κάποιου ή της γλώσσας του σώματος.

Μη διστάζετε να αναφέρετε την δυσκολία του παιδιού σας αλλά και να αναζητήσετε εκπαιδευτικούς εξοικειωμένους, στην πράξη κι όχι μόνο στη θεωρία, με τις Μαθησιακές Δυσκολίες και τα προγράμματα παρέμβασης. Μόνο έτσι το παιδί σας θα βοηθηθεί ουσιαστικά και δεν θα βιώνει αισθήματα ματαίωσης. Όταν θα συνειδητοποιήσει ότι θα λειτουργεί σε ένα περιβάλλον πλήρους αποδοχής θα περιμένουμε να αλλάξει και την όποια στάση του και, πλέον, να ξεκινήσει να «παίρνει» γνώσεις από το μάθημα των Αγγλικών. Κανείς δεν θα ήθελε δυσάρεστες εκπλήξεις κι επιπλέον αποτυχίες αλλά πρόσωπα χαρούμενα κι αισιόδοξα. Οι «σύμμαχοι» του είμαστε εμείς οι εκπαιδευτικοί που στόχο έχουμε να αναπτύξουμε τις δεξιότητες του αλλά και να τις εδραιώσουμε.