Η έννοια του coaching (= καθοδήγηση) μπορεί στη χώρα μας να είναι σχετικά νέα αλλά η αλήθεια είναι ότι από την αρχαιότητα ακόμη υπήρχε ως πρακτική. O όρος coach πρωτοχρησιμοποιείται περίπου στο 1830 από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης προκειμένου να αποδώσει την έννοια του tutor και τότε θεωρείτο και slang. Αργότερα, το 1861, χρησιμοποιείται για πρώτη φορά η λέξη coaching στα σπορ. Μεταξύ της δεκαετίας του 1970 και 1980, η Αμερικάνικη κοινωνία ξεκινά να αναγνωρίζει το όφελος του coaching σε επίπεδο επιχειρήσεων κι εργαζομένων, με απώτερο στόχο την στήριξη των διευθυντικών στελεχών άρα και την επαρκή στήριξη της επιχείρησης τους. Έπειτα στη δεκαετία του 1990, το coaching μοιάζει, κυριολεκτικά, να ανθεί. Θα ήταν, επίσης, άξιο να αναφερθεί ότι αναφορές για coaching έχουμε και στην αρχαία Ελλάδα όπου στην Οδύσσεια του Ομήρου αναφέρεται ότι ο Τηλέμαχος (ο υιός του Οδυσσέα) υποστηρίζεται από έναν σοφό ηλικιωμένο άντρα κι αυτός αναφέρεται ως mentor. Συνεπώς η έννοια του μέντορα συνδέεται, από την αρχαιότητα, με τη γνώση και τη σοφία. Επίσης, οι αρχαίοι Έλληνες παρείχαν στήριξη στους κορυφαίους αθλητές τους και τότε χρησιμοποιείτο ο όρος «γυμναστές» κι όχι ο όρος «coach» αλλά στην ουσία ήταν παλαιότεροι πρωταθλητές που είχαν τον ρόλο του sports coach.
Πως μπορεί το coaching, όμως, να ωφελήσει τον σημερινό μαθητή / φοιτητή ή την οικογένεια του; Πότε θα πρέπει κάποιος να αναζητήσει κάποιον εκπαιδευτικό coach; Το πρώτο βήμα κάθε τέτοιας αναζήτησης ξεκινά από την αναγνώριση ότι κάτι δυσλειτουργεί και κάποιος έχει την ανάγκη για βοήθεια. Ένας εκπαιδευμένος coach αλλά κι έμπειρος μέντορας, θα αναζητήσει την αιτία της δυσκολίας και θα δουλέψει με το παιδί και την οικογένεια από την ημέρα της συνάντησης και μετά, στο εδώ, στο τώρα και στο μετά. Να γίνει, σε αυτό το σημείο ξεκάθαρο, ότι ο εκπαιδευτικός coach δεν πρέπει να ασχοληθεί με άλυτα ψυχολογικά ή ακόμη και ψυχιατρικά προβλήματα. Εάν διαπιστωθεί κάτι τέτοιο, τότε γίνεται η ανάλογη παραπομπή σε ψυχολόγο ή ακόμη και ψυχίατρο. Ο coach συζητώντας με τους πελάτες του, θα ανακαλύψουν την αιτία του προβλήματος και θα εργαστούν μαζί προς τη λύση του μέσω συγκεκριμένων πρωτοκόλλων στοχευμένης συμπεριφοράς. Ο coach θα βοηθήσει προς την κατεύθυνση λήψης αποφάσεων κατάλληλων για το ίδιο το άτομο και η πρόοδος θα αξιολογείται από τις δράσεις και το τελικό αποτέλεσμα. Ο coach δεν θα είναι αυτός που θα δώσει λίστα με λύσεις αλλά θα παρακινήσει τον πελάτη να σκεφτεί, να αξιολογήσει, να δράσει και να πιστέψει. Κανένας coach δεν είναι από μηχανής Θεός αλλά είναι ένα μέσο συνειδητοποίησης της τρέχουσας πραγματικότητας και της κατεύθυνσης ότι λύνοντας προβλήματα με γνώση αλλά κι επίγνωση, θα φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα και στην καλυτέρευση της ζωής μας. Ο coach ή ο μέντορας, δε διδάσκει αλλά βοηθά. Είναι εκεί προκειμένου να «ξεκλειδώσει» τις δυνατότητες του πελάτη και να τον βοηθήσει να μεγιστοποιήσει τις άπειρες δυνατότητες του. Ένας έμπειρος κι εκπαιδευμένος coach θα αξιολογήσει τις δυνατότητες του πελάτη του και θα τον «προκαλέσει» να «σκάψει» βαθιά μέσα του για να «ξεθάψει» καλά κρυμμένες δυνατότητες που καμιά φορά αγνοεί ακόμη κι ο ίδιος. Αυτή είναι και η «μαγεία» του coaching. Ενίοτε, ο coach θα πάρει τον ρόλο του μέντορα όταν τυγχάνει η ιδιότητα του να συμπίπτει με τον ρόλο / ιδιότητα του πελάτη, πχ καθηγητής με μαθητή ή άλλον καθηγητή / γονέας με γονέα κτλ. Το coaching και η μεντορεία είναι αυτές που θα απογειώσουν τις δυνατότητες του πελάτη και θα του χαρίσουν τα φτερά που του λείπουν. Θα του ανοίξουν ορίζοντες και θα τον οδηγήσουν σε μονοπάτια πρωτόγνωρης επιτυχίας αλλά κι εσωτερικής πληρότητας και ηρεμίας.
Η κοινωνία μας έχει ανάγκη από ισορροπημένους ανθρώπους κι ανθρώπους που ξέρουν να δημιουργούν το Ευ Ζην για τους ίδιους.