Ένα απαραίτητο βήμα προς την κατανόηση των Μαθησιακών Δυσκολιών των μαθητών και την κατάλληλη αντιμετώπιση τους, από τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τους θεραπευτές, είναι η ανάδειξη και η κατάρριψη των μύθων που έχουν αναπτυχθεί γύρω από αυτό το διαχρονικό θέμα. Κάποιες φορές, ίσως, να «συμφέρουν» κυρίως σε ένα ψυχολογικό επίπεδο αλλά το βέβαιο είναι ότι η διαιώνιση τους, θέτει σε σοβαρό κίνδυνο την εξέλιξη του παιδιού.
Που οφείλονται, όμως, οι μύθοι; Πώς προέκυψαν; Οι μύθοι αυτοί είναι αποτέλεσμα κυρίως ελλιπούς ενημέρωσης και τις περισσότερες φορές εμποδίζουν τη λήψη συγκεκριμένων εκπαιδευτικών μέτρων αντιμετώπισης, προκαλούν «προσωπικό πόνο» στους μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες και στις οικογένειές τους και έχουν οδηγήσει σε σύγχυση όλους τους εμπλεκόμενους στην εκπαίδευση του παιδιού. Ας τους δούμε, λοιπόν, αναλυτικά:
- Οι Μαθησιακές Δυσκολίες ΔΕΝ αποτελούν πραγματική ειδική εκπαιδευτική ανάγκη.
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι πραγματικές και δεν αποτελούν δημιούργημα των επιστημόνων ή των θεραπευτών για να κερδίζουν χρήματα. Η επιστημονική, παγκόσμια έρευνα καταδεικνύει νευρολογικής φύσης διαφορές τόσο στη δομή όσο και στη λειτουργία του εγκεφάλου.
- Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες έχουν χαμηλή νοημοσύνη.
Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες έχουν δείκτη νοημοσύνης στο πλαίσιο του μέσου φυσιολογικού. Αυτό σημαίνει ότι κάποιοι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες μπορεί να έχουν υψηλό δείκτη νοημοσύνης, ενώ άλλοι απλά στο κατώτερο όριο του φυσιολογικού. Εάν, δε, υπάρχει χαμηλή νοημοσύνη τότε μιλάμε για Νοητική Υστέρηση η οποία εκείνη θα φέρει τις δυσκολίες μάθησης.
- Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες δεν μπορούν να μάθουν.
Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες μπορούν να μάθουν και να προχωρήσουν σε ακαδημαϊκές σπουδές και ειδικά αφού, πλέον, υπάρχουν ειδικές διατάξεις ακόμη και για την εισαγωγή τους στα Πανεπιστήμια. Απαιτείται, όμως, να παρακάμψουν τις δυσκολίες τους με εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας και αξιολόγησης που τους επιτρέπουν να προσεγγίσουν τη γνώση και να επιδείξουν την πρόοδό τους.
- Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι αποτέλεσμα ανεπαρκούς διδασκαλίας.
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες ΔΕΝ δημιουργούνται εξαιτίας ακατάλληλης διδασκαλίας. Πολλοί γονείς συχνά λένε… «Είχε δασκάλα που δεν ενδιαφερόταν», «Δεν έκανε σωστά τη δουλειά της», «Βαριόταν και τα παιδιά δεν έμαθαν!» Η ακατάλληλη διδασκαλία μπορεί να επιδεινώσει το πρόβλημα, ενώ η κατάλληλη προσαρμογή μπορεί να διευκολύνει τη μάθηση και τη μέγιστη αξιοποίηση των ικανοτήτων κάθε μαθητή.
- Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες είναι τεμπέληδες.
Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να εκτελέσουν τις εργασίες τους και συχνά δεν τις ολοκληρώνουν. Αυτό μερικές φορές μοιάζει με τεμπελιά, αλλά ΣΑΦΕΣΤΑΤΑ ΔΕΝ είναι. Οι λόγοι που συμπεριφέρονται τα παιδιά με αυτόν τον τρόπο εδράζουν στην αναντιστοιχία που υπάρχει μεταξύ των δυνατοτήτων τους και του δείκτη δυσκολίας του έργου που τους έχει ανατεθεί, καθώς και στη συσσωρευμένη αποτυχία που έχουν βιώσει στο σχολείο.
- Οι Μαθησιακές Δυσκολίες ξεπερνιούνται με τον καιρό.
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες ΔΕΝ εξαφανίζονται με την πάροδο του χρόνου. Απλά εμφανίζονται με διαφορετικό τρόπο και ένταση σε κάθε ηλικία.
- Οι Μαθησιακές Δυσκολίες «θεραπεύονται».
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες δεν εμπίπτουν στα πλαίσια της ασθένειας για να θεραπευτούν με ένα φάρμακο ή μια τεχνική. Αποτελούν διαρκή και μόνιμη συνθήκη, η οποία βελτιώνεται μέσα στα χρόνια, ίσως με δυσκολία, αλλά με τις κατάλληλες διδακτικές μεθόδους και τα κατάλληλα προγράμματα παρέμβασης.
Το «κλειδί» είναι η λέξη ΑΠΟΔΟΧΗ. Μόνο μέσα σε ένα πλαίσιο πλήρους αποδοχής, το κάθε παιδί θα μπορέσει να αναπτύξει δεξιότητες, να αναπτυχθεί ως μια ξεχωριστή και μοναδική οντότητα αλλά και η οικογένεια του να λάβει απαντήσεις για τα θέματα που την απασχολούν. Κανείς δεν γεννήθηκε με γνώσεις αλλά οφείλουμε να δούμε την αλήθεια κατάματα και να μην αρκούμαστε σε βιαστικές και πρόχειρες διαγνώσεις σχετικά με την «απλότητα» των Μαθησιακών Δυσκολιών.