Πολύ συχνά οι καθηγητές, ίσως άθελά μας, μπαίνουμε σε μια άτυπη «διαμάχη» με τους μαθητές μας προσπαθώντας να επιβάλλουμε τον δικό μας τρόπο σκέψης κι εργασίας. Πολλές φορές αυτό μας συμβαίνει γιατί απλά έτσι μάθαμε, γιατί δεν θέλουμε να βρούμε κάτι άλλο, γιατί δεν «δεχόμαστε» ότι και οι μαθητές μας μαθαίνουν με διαφορετικούς τρόπους ή γιατί απλά θέλουμε να «αποδείξουμε» ποιος έχει «το πάνω χέρι» μέσα στην τάξη μας.

Ο καθένας από εμάς, μέσα του, γνωρίζει την απάντηση, αλλά όποια κι αν είναι αυτή ένα είναι το μόνο βέβαιο. Ότι οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες χρειάζεται να διδαχτούν με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο. Κάτι τέτοιο για να εξασφαλιστεί και στη συνέχεια να αποδώσει σημαίνει ότι εμείς, ως καθηγητές, θα ψάξουμε, θα σκεφτούμε, θα κουραστούμε, θα επινοήσουμε.

Πριν λίγο καιρό, λοιπόν, αντιμετώπισα το εξής…Ένας μαθητής δεν ήθελε με κανέναν τρόπο να συνεργαστεί μαζί μου προκειμένου να καταγράψουμε το θεματικό λεξιλόγιο του κεφαλαίου. Τα λόγια δεν έπιαναν τόπο! Σκέφτηκα, λοιπόν, το εξής… Να του δώσω το παρακάτω αρκουδάκι, να το ονομάσουμε «Mr Bear’s Thematic Vocabulary» και σε κάθε ένα κενό να γράψουμε το θεματικό μας λεξιλόγιο. Αμέσως, η έκφραση του μικρού μαθητή άλλαξε, κάναμε με χαρά την άσκησή μας και στη συνέχεια αφού είχαμε πολλά αρκουδάκια, φτιάξαμε το δικό  μας «Bear Book» έχοντας μέσα όσες λέξεις ήταν χρήσιμες για εμάς και πάντα χωρισμένες θεματικά. Η μαμά χάρηκε πολύ γιατί εκείνη είχε καταφύγει στις φωνές και μόνο κι ο μαθητής στην άρνηση. Στο τέλος όλοι ήμασταν κερδισμένοι κι ευχαριστημένοι και ο μαθητής βέβαιος ότι σέβομαι τις επιθυμίες και τις ανάγκες του. Δείτε το δείγμα παρακάτω…

Συνεπώς, κατά την ταπεινή μου γνώμη, το «πάνω χέρι» οφείλει να το έχει μόνο η γνώση και κανείς άλλος. Ως καθηγητές θα δοκιμάσουμε, θα πειραματιστούμε, θα ακούσουμε τους  μαθητές μας και είναι βέβαιο ότι το κέρδος όλων θα είναι τεράστιο. Γιατί η αμοιβή μας θα είναι τα μάτια των μαθητών μας που θα νιώθουν να μας πουν «Τελικά, ναι, μπορώ!». Και μπορούν ΟΛΟΙ αρκεί κάποιος να καθοδηγεί τα βήματά τους με βαθιά γνώση αλλά κι αποδοχή της όποιας ιδιαιτερότητας τους.